صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

نا گفته هایی از آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین و اسلام

آلبرت اینشتین در رساله ی پایانی عمر خود با عنوان : دی ارکلرونگ"، یعنی : بیانیه" ، که در سال 1954 ( =1333ش ) آن را در آمریکا و به آلمانی نوشته است اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می دهد و آن را کامل ترین و معقول ترین دین می داند. این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه ی اینشتین با آیت الله العظمی بروجردی (فوت 1340 ش = 1961 م) است که توسط مترجمین برگزیده ی شاه ایران و به صورت محرمانه صورت پذیرفته است.

اینشتین در این رساله "نظریه نسبیت" خو درا با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از نهج البلاغه و بیش از همه بحارالانوار علامه ی مجلسی (که از عربی به انگلیسی و ... توسط حمیدرضا پهلوی (فوت 1371 ش) و ... ترجمه و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می شده تطبیق داده و نوشته که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده "نسبیت" را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان نفهمیده اند. از آن جمله حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل می کند که : هنگام برخاستن از زمین دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می خورد و آن ظرف واژگون می شود. اما بعد از این که پیامبر اکرم (ص) از معراج جسمانی باز می گردند مشاهده می کنند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است ... اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه ی "انبساط و نسبیت زمان" دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می نویسد....


ادامه مطلب ...

ریخته گری کوبشی squeeze casting

ریخته گری کوبشی

تاریخچه:  روش نسبتا جدید می باشد .ودرصنعت جزء روش های پیشرفته به حساب می آید و سابقه تاریخی آن به سال 1960 میلادی برمی گردد .وابداع کننده گان آن روسها هستند  وسرعت به آمریکا و ژاپن که جزء کشورهای صنعتی می باشند راه یافت .و امروزه یک روش کاملا صنعتی و فراگیر می باشد .

"ریخته گری فشاری" بعنوان روشی تازه در عرضه شکل دادن فلزات بنظر میرسد که در آینده نزدیکی قادر است با تولیدی مرغوبتر و ارزان تر، سهم بیشتری را در ساخت قطعاتی خاص نصیب خود سازد.

این روش مجموعه ایست از ریخته گری، و آهنگری، بطوریکه زمینه های اصلی آنرا ریخته گری، یعنی ذوب، بارریزی، انجماد و مسائل دیگر ریخته گری تشکیل داده و آهنگری پس از بارریزی بصورت اعمال فشار به مذاب در حال اتجماد و شکل دادن آن ظاهر می شود.


  ادامه مطلب ...

پروکست procast

.

  1. چکیده

در این پژوهش سوپرآلیاژ Inconel 617 با قرارگیری در نقش آند در یک پیل الکترولیتی و با اعمال جریان الکتریکی در محلول‌های الکترولیتی اسیدسولفوریک، اسیدهیدروکلریدریک و ترکیبی از دو اسید انجام شده است. پارامترهای اثرگذار بر واکنش انحلال مانند غلظت الکترولیت، دما، ولتاژ و اثر تلاطم نیز بررسی و شرایط بهینه واکنش جهت دست یابی به فاز آبی غنی از یون نیکل، انجام شده است. با توجه به نتایج ترکیب دو اسید بر حل سازی اثر مثبتی دارد و افزایش ولتاژ و غلظت الکترولیت و اعمال تلاطم سبب بهبود واکنش حل سازی و افزایش دما سبب کاهش نرخ حل سازی می‌گردد


2. مقدمه

سوپرآلیاژها آلیاژهایی مقاوم در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون می باشند که عموماً دارای مقادیر قابل توجهی عناصر باارزش مانند نیکل، کبالت، کرم و مولیبدن هستند [1]. با توجه به افزایش کاربرد این دسته آلیاژها در صنعت، حجم تولیدی میزان باطله‌ها و قراضه‌های سوپرآلیاژی نیز رو به افزایش نهاده است. از آنجایی‌که در کشور ما تکنولوژی تولید سوپرآلیاژ و هم چنین امکان استفاده و ذوب مجدد این سوپرآلیاژها در ابعاد صنعتی فراهم نیست، این قراضه‌ها انبار و نگهداری می‌شوند. از طرف دیگر با توجه به قیمت بالای فلزات تشکیل دهنده این آلیاژها، در بازارهای جهانی، بازیابی این عناصر از قراضه‌ها امری ضروری به نظر میرسد.

اغلب پژوهش هایی که تا کنون در زمینه استحصال مواد تشکیل دهنده قراضه‌های سوپرآلیاژی ویا دیگر آلیاژهای پایه نیکل و کبالت به انجام رسیده است، بر اساس ترکیبی از روش پیرومتالورژی به همراه هیدرو یا الکترومتالورژی بوده است[2]. عموما روش پیرو جهت حذف عناصری که مد نظر استخراج کننده نیستند، استفاده می شود. اکسیداسیون قراضه ها درحالت مذاب و وارد شدن عناصری چون کروم و آهن به صورت اکسید در سرباره و یا تشویه قراضه ها جهت حذف کروم به صورت سولفیدی و سپس حل سازی سولفید نیکل و سولفیدکبالت جهت بازیابی مثال هایی از ترکیب دو روش هستند[3 و4].

بالا بودن دمای ذوب سوپرآلیاژها، هزینه بر بودن روش‌های پیرومتالورژی و بالا بودن میزان آلودگی روش‌های پیرو از یک سو، سهولت روش‌های هیدرومتالورژی و امکان انجام این روش‌ها در تناژ پایین از سوی دیگر، دلیل انتخاب روش‌ هیدرومتالورژیکی به تنهایی ، بطور دقیق‌تر الکترومتالورژی، جهت استحصال عناصر مورد نظر است[5].

آلیاژ Inconel 617 از دسته سوپرآلیاژهای پایه نیکل است که در صنایع هوافضا در مصارفی چون محفظه احتراق، توربین گازی و لوله های انتقال مورد استفاده است [6]. ترکیب شیمیایی این آلیاژ توسط آزمایش کوانتومتری بررسی و مطابق جدول 1 گزارش شده است. با توجه به درصد بالای نیکل موجود در این آلیاژ، هدف در این پژوهش بررسی عوامل موثر در حل سازی نیکل است. نیکل از نقطه نظر تکنیکی از فلزات بسیار مهم به شمار می‌رود و دارای کاربردهای مهم صنعتی است که در این میان می‌توان به کاربرد آن در باطری ها و کاتالیزورها اشاره نمود [7].

 

جدول (1)- ترکیب شیمیایی سوپرآلیاژInconel 617  

نیکل

کرم

کبالت

مولیبدن

آهن

آلومینیوم

تیتانیوم

تنگستن

سیلیسیوم

نیوبیوم

55.15

21.5

11.12

8.9

1.19

1.15

0.42

0.1

0.2

0.06

کربن

وانادیوم

منگنز

مس

زیرکونیوم

گوگرد

منیزیم

 

 

 

0.05

0.04

0.04

0.04

0.02

0.007

0.009

 

 

 

 

اولین مرحله استخراج فلز از یک کانی یا قراضه در روش های هیدرومتالورژی حل سازی یا لیچینگ است ]8[. نظر به مقاومت سوپرآلیاژها در برابر خوردگی روش حل سازی آندی یا الکترولیچینگ انتخاب گردید. طی این پروسه ماده ای که باید حل شود در آند (قطب مثبت) قرار می‌گیرد و در کاتد (قطب منفی) یک ماده خنثی که با الکترولیت وارد واکنش نشود، قرار داده می‌شود. آند و کاتد در یک محلول هادی جریان الکتریسته قرار می‌گیرد. با عبور جریان از سیستم بالا فلز الکترون/الکترون های خود را از دست داده و به صورت یون مثبت از کاتد جدا شده و وارد محلول می‌گردد. این واکنش اکسایش نام دارد]9[. در سیستم مورد بررسی فلز نیکل مطابق واکنش 1 وارد فاز آبی می شود. نیکل غالبا با ظرفیت 2 در واکنش ها شرکت می‌کند.                                           



                                                  دانلود