صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

شناخت انواع الکترود

الکترودمفتول مغزی الکترود اکثرا" از فولاد ساده کم کربن و با کمترین ناخالصیها و در بعضی موارد از فولادهای آلیاژی و یا فلزات و آلیاژهای غیر آهنی نظیر آلومینیوم، مس و نیکل ساخته می شود. ترکیب شیمیایی مفتول مغزی و خواص مکانیکی آن در قابلیت تولید الکترود و خواص جوش بطور مستقیم و غیر مستقیم موثر است.

 

پوشش الکترود علاوه بر محافظت نوک الکترود گداخته و قطرات ناشی از ذوب مفتول مغزی و حوضچه مذاب از اکسید شدن، وظایف دیگری نظیر کمک به پایداری قوس، تصفیه یا جذب ناخالصیهای مذاب، کنترل ترکیبات شیمیایی جوش، شکل دادن به گرده جوش و راحت جدا شدن سرباره پس از انجماد را نیز بعهده دارد. مواد مختلفی در فرمولاسیون پوشش الکترودها بکار می رود تا این وظایف بخوبی انجام شود. ترکیبات این مواد در انواع الکترودها متفاوت بوده و در نتیجه الکترود با کاربردهای مختلف تولید می شود. بخش عمده مواد تشکیل دهنده پوشش الکترود از مواد معدنی هستند که کیفیت آنها تاثیر زیادی در کیفیت عملی و خواص جوش دارد. بطور مثال ناخالصی در حد 01/0 درصد از یک عنصر خاص در یک ماده معدنی که برای خیلی از کاربردها قابل صرف نظر کردن است، در پوشش الکتـرود می تواند در خواص مهندسی جوش تاثیر سو، بجا گذارد.

 

  

 

دانلود

جزوه آموزشی فولاد آلیاژی در صنعت

فولاد ، آلیاژی است از اهن وکربن که اساسی ترین جزء آن را کربن تشکیل می دهد . عنصر کربن ، بیشترین تاثیر در خواص فولاد و انتخاب نوع عملیات حرارتی مناسب جهت خواص مطلوب را دارد . به طور کلی فولادهایی که درصد کربن آنها کمتر از 0.25%  باشد فولاد کم کربن ، فولادهایی که درصد کربن آنها بین   0.25-0.6%فولاد متوسط کربن ، فولادهایی که درصد کربن آنها بیش از 0.6% باشد فولاد پرکربن و فولاد هایی که درصد کربن آنها بیش از 0.77%باشد فولاد ابزار نامیده می شود . درصد کربن به ندرت بین (1.3-2.5% ) بوده و حدبالای آن حدود 2% می باشد وقتی درصد کربن فولادی بیش از این مقدار (2% ) باشد آلیاژ آهن -کربن - چدن نامیده می شود . در شکل (1) دیاگرام تعادلی آهن - کربن نشان داده شده است .

فولادهای ساده کربنی ، غیر از کربن شامل مقادیر جزئی در حد 0.04% فسفر و 0.04% گوگرد و چند دهم درصد منگنز و سیلیسیم می باشد .0.1% یا بیشتر از عناصری چون کروم ، نیکل ، مولیبدن و بعنوان عناصر اضافی محسوب و چنین آلیاژهایی به عنوان فولاد معمولی نامیده میشوند . چرا که عناصر ثانوی آن عمدا افزوده نشده و از طرف دیگر به نسبت کمی وجود دارند .

فولادهای الیاژی ، فولادهایی هستند که علاوه بر کربن در ترکیب شیمیایی آنها مقادیر قابل توجهی از عناصر آلیاژی دیگروجود دارد .عناصر آلیاژی ، جهت بهبود خواص مکانیکی ، فیزیکی و شیمیائی در کاربردهای مهندسی به فولاد اضافه می شوند . عناصری که معمولا فولاد بصورت آلیاژ در می آیند شامل نیکل ، کروم ، مولیبدن ، وانادیوم ، تنگستن و منگنز می باشند که بصورت فروآلیاژ به مذاب اضافه می شوند . چنانچه مجموع درصد وزنی عناصر موجود در فولاد آلیاژی از% 5 کمتر باشد آن را فولاد کم آلیاژ و در صورتیکه مجموع درصد وزنی عناصر موجود در فولادآلیاژی از 55 بیشتر باشد آنرا فولاد پر آلیاژ می نامند . عناصر آلیاژی در صورتیکه از حد تعیین شده در جدول 1 بیشتر باشند به عنوان عنصر آلیاژی در فولاد تلقی می گردند.

  

 

دانلود

مرگ بر انگلیس را هرگز فراموش نکنید!!

مرگ 8 میلیون ایرانی بر اثر قحطی!

طبق اسناد آمریکایی، در سال 1914 جمعیت ایران 20 میلیون نفر بود که در سال 1919 به 11 میلیون نفر کاهش یافت. یعنی حدود 8 الی ده میلیون نفر از مردم ایران از گرسنگی و بیماری های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه مردند. "دکترمحمد قلی مجد" نویسنده قحطی بزرگ و نسل کشی در ایران 1919-1917 می نویسد: در اسناد آمریکایی مدارک مستندی درباره این تراژدی بزرگ انسانی وجود دارد. 40 درصد از مردم ایران طی دو سه سال قلع و قمع و نابود شدند. تنها در سال 1956 بود که ایران توانست به جمعیت 20 میلیونی سال 1914 برسد.

به گزارش بولتن، عجیب تر از همه نقش بریتانیا در این فاجعه است. قحطی بزرگ در زمانی اتفاق افتاد که سراسر ایران در اشغال نظامی انگلیسی ها بود ولی انگلیسی ها نه تنها هیچ کاری برای مبارزه با قحطی و کمک به مردم ایران نکردند، بلکه عملکرد آنها اوضاع را وخیم تر کرد و سبب مرگ میلیون ها نفر از ایرانیان شد. درست در زمانی که مردم ایران به دلیل قحطی نابود می شدند، ارتش بریتانیا مشغول خرید مقادیر عظیمی غله و مواد غذایی از بازار ایران بود و با این کار خود هم افزایش شدید قیمت مواد غذایی را سبب می شد و هم مردم ایران را از این مواد محروم می کرد.

جالب تر اینکه انگلیسی ها مانع واردات مواد غذایی از آمریکا، هند و بین النهرین به ایران می شدند. به علاوه، در زمان چنین قحطی عظیمی، انگلیسی ها از پرداخت پول درآمدهای نفتی ایران استنکاف ورزیدند. چنین اقداماتی را قطعا باید جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار آورد. هیچ تردیدی نیست که انگلیسی ها از قحطی و نسل کشی به عنوان وسیله ای برای سلطه بر ایران استفاده می کردند.

این عکسارو ببینید و اگه خواستید برای ظهور آقا امام زمان(منتظر) دعا کنید

     
این عکسا واقعیه از تو قصه ها بیرون نیومده ، یه جایی از همین کره خاکیه !!!

 

 

 بقیه عکسا در ادامه مطلب .... البته اگه  بیماری قلبی دارید و یا اینکه کم سن وسالید این عکسارو نبینید!!! 

 

 

ادامه مطلب ...

طبقه بندی فولادها براساس استانداردها

طبقه بندی فولادها 

 -مقدمه             

  فولادها گروهی از آلیاژهای آهن- کربن و عناصر دیگر هستند که بیشترین کاربرد را درصنعت و فن آوری دارند.  کاربرد وسیع فولادها ناشی از خواص کاملاً متنوع آنهاست که به کمک تغییر درصد کربن و یا تغییر درصد عناصر آلیاژی و یا تغییر نوع عملیات حرارتی حاصل می شود.  گستره وسیع خواص متنوع فولادها ناشی از نوع، مقدار، اندازه و توزیع فازهای مختلف است.

استاندارد فلزات یک توافق نامه در سطح صنعتی برای تعریف فلزات می باشد.  در این تعریف اطلاعات زیادی در مورد ترکیب شیمیایی، فرآیند تولید، عملیات حرارتی و دیگر اطلاعات مربوط به فلز آورده می شود.  استاندارد معمولاً تلاش می کند تا تمام ویژگی های مختلف یک فلز را در یک کد ساده شامل عدد و حرف مشخص نماید.  مهمترین کاربرد این استاندارد ها تبادل اطلاعات است.  مهندسین، نقشه کش ها، عوامل خرید و تامین کنندگان، همگی با یک زبان از فولاد، آلومینیوم، مس و ... صحبت می کنند و از یکسان بودن محصولات اطمینان دارند.

همانطور که زبان های مختلفی برای صحبت وجود دارد، استاندارد های مختلفی نیز در سراسر دنیا موجود است. 

 استانداردهای بین المللی فلزات عبارتند از:

-         آمریکا: ASTM, AISI, SAE, UNS

-         کانادا C.S.A

-         آلمان DINهمانطور که زبان های مختلفی برای صحبت وجود دارد، استاندارد های مختلفی نیز در سراسر دنیا موجود است.  استاندارد 

-         فرانسه AFNOR

-         انگلیس BS

-         ایتالیا UNI

-         ژاپن JIS

در اینجا تعدادی از این استاندارد ها معرفی و سپس ارتباط بین این استانداردها بررسی می شود.  همچنین دسته بندی های گوناگونی بر اساس سیستم های مختلف برای فولادها موجود است که در اینجا به مواردی از این تقسیم بندی ها اشاره می کنیم، این دسته بندی ها ممکن است بر اساس موارد زیر باشد:

-         ترکیب شیمیایی، مانند فولادهای کربنی، کم آلیاژ یا زنگ نزن

-         روش تولید مانند فولادسازی با اکسیژن، زیمنس مارتین، روش کوره الکتریکی

-         روش پرداخت مانند نورد گرم یا نورد سرد

-         شکل محصول مانند میل گرد، ورق، نوار، لوله یا فرم ساختمانی

-         عملیات اکسیژن زدائی مانند فولاد آرام، نیمه آرام، سرپوشی یا نا آرام

-         ساختار میکروسکوپی مانند فولاد فریتی، پرلیتی، مارتنزیتی و ...

-         سطح استحکام مورد نیاز که در استاندارد ASTM مشخص شده است

-         عملیات حرارتی مانند آنیلینگ، کوئنچینگ، تمپرینگ و فرآیندهای ترمو مکانیکی

-         کیفیت مورد نظر مانند کیفیت فورج و یا کیفیت اقتصادی 

 

                                             دانلود

رسم نمودار فازی

نمودار فازی   

 

یک دیاگرام فازی دوتایی نشان دهنده فازهای تشکیل شده و موجود در درصدهای مختلف از مخلوط دو عنصر و در یک دامنه دمایی می باشد.

ترکیب شیمیایی از
۱۰۰ درصد در مورد عنصر A در سمت چپ نمودار آغاز و با در نظر گرفتن تمامی مخلوطهای ممکن به
۱۰۰ درصد از عنصر B در سمت راست پایان می یابد.

ترکیب شیمیایی یک آلیاژ به شکل A - x%B نشان داده می شود. برای نمونه Cu - 20%Al دارای ۸۰ درصد مس و ۲۰
درصد آلومینیوم می باشد.

برای نشان دادن خواص عناصر آلیاژی معمولا از درصد وزنی (Weight percentage ) استفاده می شود از درصد اتمی ( Atomic percentage ) هم می توان استفاده نمود.د درصد وزنی با wt% و درصد اتمی باا at%نشان داده می شود. در این نوشته ما از درصد وزنی استفاده می کنیم.
 


                            

مقدمه ای بر ریخته گری گریز از مرکز

                              

اول از همه باید بدانید که این روش فقط برای تولید قطعات متقارن بکار میرود ودر کارخانجاتی مانند ریخته گری پارس متال ، لوله و ماشین سازی ایران ریخته گری کلاج در قزوین برای ریخته گری لوله ها در اندازه های مختلف از روش ریخته گری گریز از مرکز استفاده می شود .

فناوری ریخته گری گریز از مرکز کاربرد گسترده ای در انواع ریخته گری های صنعتی دارد. بخصو ص در قطعاتی از ماشین که نیاز به دوام پرداخت نهایی آنها خیلی اهمیت دارد .

 برای مثال لامپ تصویر تلویزیون اشیاء شیشه ای کروی شکل , لوله ها , فلایویل و دیگهای بخار از جمله محصولاتی هستند که لازم است با استفاده از روش ریخته گریز از مرکز ساخته شوند .

 

      دانلود

بصیرت امروز (تحریم اسرائیل)

 

 اگه دوست دارید بدونید چه جوری  میشه اسرائیل رو تحریم کرد.  
 
 
کافیه عبارت زیر رو کلیک کنید      
 
 
اون موقع میفهمید چه کاری با خودتون کردید. 
 

اعجاز قرآن کریم در متالورژی

 

سوره الحدید آیه 25

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ  

 

وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ

ترجمه فارسی

ما پیامبرانمان را با دلیلهای روشن فرستادیم و با آنها کتاب و ترازو، رانیز نازل کردیم تا مردم به عدالت  

 

عمل کنند و آهن را که در آن نیرویی سخت و منافعی برای مردم است فرو فرستادیم ، تا خدا بداند چه  


 کسی به نادیده ، او و پیامبرانش را یاری می کند زیرا خدا توانا و پیروزمند است

ترجمه انگلیسی  

      

We have surely sent apostles with clear signs, and sent with them the Book and the Balance, so that men may stand by justice; and We sent down iron which causes much distress but also has advantages for men, so that God may know who helps Him and His apostles in secret. Verily God is all-powerful and all-mighty

 

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) 
 

و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت 
 

کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند 
 

بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و 
 

شکست‌ناپذیر است.

 

سوره الحدید پنجاه و هفتمین سوره در قرآن می باشد. 
 

ارزش ارقامی کلمه " الحدید" در عربی، به بیان دیگر؛ حروف ابجد، همان عدد 57 است.

 

ارزش ارقامی کلمه "حدید" به تنهایی 26 می باشد و 26 عدد اتمی آهن است.

 

 

وظایف آهن در بدن  

۱  - انتقال اکسیژن در گلوبولهای قرمز  


۲- تولید هموگلوبین خون  

۳- مقاومت در برابر استرس و ناخوشی  

۴- عملکرد صحیح آنزیمها 

 


۵- تقویت سیستم ایمنی.....