صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

روش رسم دیاگرام دو فازی

رسم نمودار فازی                
بخش اول
چگونه یک نمودار فازی رسم کنیم:


یک دیاگرام فازی دوتایی نشان دهنده فازهای تشکیل شده و موجود در درصدهای مختلف از مخلوط دو عنصر و در یک دامنه دمایی می باشد.

ترکیب شیمیایی از ۱۰۰ درصد در مورد عنصر A در سمت چپ نمودار آغاز و با در نظر گرفتن تمامی مخلوطهای ممکن به ۱۰۰ درصد از عنصر B در سمت راست پایان می یابد.




ترکیب شیمیایی یک آلیاژ به شکل A - x%B نشان داده می شود. برای نمونه Cu - 20%Al دارای ۸۰ درصد مس و ۲۰ درصد آلومینیوم می باشد.

برای نشان دادن خواص عناصر آلیاژی معمولا از درصد وزنی (Weight percentage ) استفاده می شود از درصد اتمی ( Atomic percentage ) هم می توان استفاده نمود.د درصد وزنی با wt% و درصد اتمی باا at%نشان داده می شود. در این نوشته ما از درصد وزنی استفاده می کنیم.

تفاوت درصد وزنی و اتمی را با یک مثال نشان می دهیم:

وقتی از Cu-27at%Al حرف می زنیم، یعنی در این آلیاژ ۲۷% اتمها مربوط به آلومینیوم و ۷۳ % اتمها مس هستند و هنگامی که آلیاژ به شکل Cu-27wt%Al باشد، ۲۷% از وزن آلیاژ Al و ۳۷% Cu خواهد بود.

__________________

ادامه مطلب ...

بازیابی نیکل از قراضه سوپرآلیاژ Inconel 617

. مقدمه

سوپرآلیاژها آلیاژهایی مقاوم در برابر حرارت، خوردگی و اکسیداسیون می باشند که عموماً دارای مقادیر قابل توجهی عناصر باارزش مانند نیکل، کبالت، کرم و مولیبدن هستند. با توجه به افزایش کاربرد این دسته آلیاژها در صنعت، حجم تولیدی میزان باطله‌ها و قراضه‌های سوپرآلیاژی نیز رو به افزایش نهاده است. از آنجایی‌که در کشور ما تکنولوژی تولید سوپرآلیاژ و هم چنین امکان استفاده و ذوب مجدد این سوپرآلیاژها در ابعاد صنعتی فراهم نیست، این قراضه‌ها انبار و نگهداری می‌شوند. از طرف دیگر با توجه به قیمت بالای فلزات تشکیل دهنده این آلیاژها، در بازارهای جهانی، بازیابی این عناصر از قراضه‌ها امری ضروری به نظر میرسد.

اغلب پژوهش هایی که تا کنون در زمینه استحصال مواد تشکیل دهنده قراضه‌های سوپرآلیاژی ویا دیگر آلیاژهای پایه نیکل و کبالت به انجام رسیده است، بر اساس ترکیبی از روش پیرومتالورژی به همراه هیدرو یا الکترومتالورژی بوده است. عموما روش پیرو جهت حذف عناصری که مد نظر استخراج کننده نیستند، استفاده می شود. اکسیداسیون قراضه ها درحالت مذاب و وارد شدن عناصری چون کروم و آهن به صورت اکسید در سرباره و یا تشویه قراضه ها جهت حذف کروم به صورت سولفیدی و سپس حل سازی سولفید نیکل و سولفیدکبالت جهت بازیابی مثال هایی از ترکیب دو روش هستند.

بالا بودن دمای ذوب سوپرآلیاژها، هزینه بر بودن روش‌های پیرومتالورژی و بالا بودن میزان آلودگی روش‌های پیرو از یک سو، سهولت روش‌های هیدرومتالورژی و امکان انجام این روش‌ها در تناژ پایین از سوی دیگر، دلیل انتخاب روش‌ هیدرومتالورژیکی به تنهایی ، بطور دقیق‌تر الکترومتالورژی، جهت استحصال عناصر مورد نظر است.

آلیاژ Inconel 617 از دسته سوپرآلیاژهای پایه نیکل است که در صنایع هوافضا در مصارفی چون محفظه احتراق، توربین گازی و لوله های انتقال مورد استفاده است . ترکیب شیمیایی این آلیاژ توسط آزمایش کوانتومتری بررسی و مطابق جدول 1 گزارش شده است. با توجه به درصد بالای نیکل موجود در این آلیاژ، هدف در این پژوهش بررسی عوامل موثر در حل سازی نیکل است. نیکل از نقطه نظر تکنیکی از فلزات بسیار مهم به شمار می‌رود و دارای کاربردهای مهم صنعتی است که در این میان می‌توان به کاربرد آن در باطری ها و کاتالیزورها اشاره نمود .

 

اولین مرحله استخراج فلز از یک کانی یا قراضه در روش های هیدرومتالورژی حل سازی یا لیچینگ است . نظر به مقاومت سوپرآلیاژها در برابر خوردگی روش حل سازی آندی یا الکترولیچینگ انتخاب گردید. طی این پروسه ماده ای که باید حل شود در آند (قطب مثبت) قرار می‌گیرد و در کاتد (قطب منفی) یک ماده خنثی که با الکترولیت وارد واکنش نشود، قرار داده می‌شود. آند و کاتد در یک محلول هادی جریان الکتریسته قرار می‌گیرد. با عبور جریان از سیستم بالا فلز الکترون/الکترون های خود را از دست داده و به صورت یون مثبت از کاتد جدا شده و وارد محلول می‌گردد. این واکنش اکسایش نام دارد. در سیستم مورد بررسی فلز نیکل مطابق واکنش 1 وارد فاز آبی می شود. نیکل غالبا با ظرفیت 2 در واکنش ها شرکت می‌کند.

 (واکنش 1)                         


 E0 معرف پتانسیل استاندار واکنش است. در اثر هیدرولیز اسید در الکترولیت یون های هیدروژن به صورت H+ وجود دارند. این یون‌ها طی واکنش احیا در سطح کاتد با جذب الکترون های آزاد شده در آند، به گاز هیدروژن تبدیل شده و از سمت کاتد خارج می گردند (واکنش 2).

                             

                                     

                                     


                                     download                       

عملیات آستمپرینگ دو مرحله ای

     

  • چدن های نشکن آستمپر دارای خواص مکانیکی مطلوب ( استحکام و چقرمگی همزمان) نسبت به دیگر چدن ها می باشد. افزایش عناصر آلیاژی نظیر منگنز, مولیبدن, نیکل و مس باعث افزایش سختی پذیری در این دسته از آلیاژ ها می گردد. از طرف دیگر وجود عنصر منگنزکه بیشترین تاثیر در سختی پذیری را دارد به دلیل جدایش شدید در چدن ها و ایجاد مناطق UAV تاثیر شدیدی در کاهش میزان چقرمگی چدن های آستمپر می گذارد. به نظر می رسد  با کاهش میزان جدایش و جایگزینی ساختار گلبولی به جای ساختار دندریتی توسط فرایند نیمه جامد در چدن نشکن حاوی منگنز و مولیبدن بتوان ساختاری بدون نواحی UAV بدست آورد. در این تحقیق چدن نشکن حاوی منگنز و مولیبدن شکل دهی شده در حالت نیمه جامد با شرایط مختلف دمایی و زمانی تحت عملیات آستمپرینگ قرار گرفت. بهترین ساختار از عملیات آستمپرینگ دو مرحله ای حاصل گردید و خواص کششی آن مورد بر رسی قرار گرفت.


                                                              

                                        download



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                                               



جوشکاری زیر آب

مقدمه:

 بیش از یک صد سال است که قوس الکتریکی در جهان شناخته شده و بکار گرفته می شود. اما اولین جوشکاری زیر آب توسط نیروی دریایی بریتانیا انجام شد- در آن زمان یک کارخانه کشتی سازی برای آب بند کردن نشت های موجود در پرچ های زیر کشتی که در آب واقع شده بود از جوشکاری زیر آبی بهره گرفت. در کارهای تولیدی که در زیر آب انجام می پذیرد، جوشکاری زیر آبی یک ابزار مهم و کلیدی به شمار می آید. در سال 1946 الکترود های ضد آب ویژه ای توسط وان در ویلیجن1 در هلند توسعه یافت. سازه های فرا ساحلی از قبیل دکل های حفاری چاه های نفت، خطوط لوله و سکوهای ویژه ای که در آب ها احداث می شوند، در سالهای اخیر به طرز چشمگیری در حال افزایش اند. بعضی از این سازه ها نواقصی را در عناصر تشکیل دهنده اش و یا حوادث غیر مترقبه از قبیل طوفان تجربه خواهند کرد. در این میان هرگونه روش بازسازی و مرمت در این گونه سازه ها مستلزم استفاده از جوشکاری زیر آبی است.


ادامه مطلب ...