صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

بهینه سازی تولید مخلوط پودر برنزCu10 Sn وگرافیت از روش متالورژی

در یاتاقان های تولید شده از کامپوزیت های برنز-گرافیت، ذرات گرافیت علاوه بر روانکاری، خود به عنوان ماده نرم فروبرنده ذرات جدا شده عمل می کنند و از سایش ساینده جلوگیری بعمل می آورند. جهت تولید پودر برنز از روش های متعددی از قبیل اتمیزه کردن استفاده می شود که به دلیل گران بودن و بازده پایین، با مشکلاتی مواجه می باشد. روش متالورژی پودر درجا  اخیرا به عنوان یک روش جدید با هزینه کم برای تولید مخلوط پودر های فلزی و سرامیکی مطرح شده است، که  در آن فلز مذاب به کمک پودری از یک ماده سرامیکی به وسیله هم زدن مکانیکی به قطرات ریز تبدیل شده و سپس این قطرات به صورت پودر های ظریف با توزیع اندازه دانه مناسب منجمد می شوند. این مخلوط پودری که متشکل از پودر فلز و پودر سرامیک می باشد می تواند به عنوان ماده اولیه جهت تولید کامپوزیت های زمینه فلزی مورد استفاده قرار گیرد. روش متالورژی پودر درجا تا به حال به طور موفقیت آمیز در مورد آلیاژ های آلومینیم به کار رفته ولی در مورد آلیاژ هایی با دمای ذوب بالا تر تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.  در تحقیق حاضر برای اولین بار  فراوری پودر برنز حاوی 10%وزنی قلع، با نسبت های متعددی از پودر گرافیت با استفاده از روش متالورژی پودر درجا انجام شده است. نتایج بررسی های انجام شده توسط آنالیز اندازه دانه و میکرسکوپ الکترونی روبشی حاکی از توزیع مناسب ذرات گرافیت در پودر برنز حاصله می باشد.  

دانلود

تولید براده‌های حاوی کرنش بسیار بزرگ با ابعاد کنترل شده‌

تولید براده‌های نانوساختار توسط روش ماشین‌کاری دوبعدی (کرنش صحفه‌ای) به عنوان یکی از روش‌های تغییرشکل بسیار زیاد (SPD) مطرح می‌باشد. ولی براده‌های تولید شده به علت ابعاد کنترل نشده و غیریکنواخت، قابل استفاده در فرآیندهای بعدی (متالورژی پودر) نمی‌باشد. در این مقاله روش ابتکاری جهت کنترل ابعاد و کاهش اندازه‌ی براده‌های تولید شده از روش تراش‌کاری (turning) دوبعدی، ضمن حفظ شرایط هندسی تغییرشکل در محل جدایش براده -که ریزساختار نانومتری براده را فراهم می‌آورد- ارائه گردیده است. روش ارائه شده در این تحقیق برای شرایط ماشین‌کاری مشخصی انجام پذیرفت و براده‌های حاوی کرنش‌های بسیار بزرگ با ابعاد کنترل شده‌ی کوچک‌ بدست آمد. بررسی نتایج نشان داد که ابعاد براده‌های تولید شده به‌طور دقیق با ابعاد محاسبه شده مطابقت داشته و هندسه‌ی تغییرشکل در محل جدایش براده حفظ شده است. 

 

                                       دانلود

چدن نایهارد

نخستین خانواده چدﻧﻬای پر آلیاژ که بیشترین اهمیت را کسب کردند چدن نایهارد بودند بازمینه مارتنزینی، کاربیدی، کربن در آﻧﻬا از 5/ 2% تا 6 /3% متغیر می باشد. در چدن نایهارد وجود عنصر نیکل است که به منظور به تعویق افتادن تشکیل پرلیت و کاهش سرعت بحرانی سرد شدن در رنج 3/3% تا 5 / 0 به کار می رود که نتیجتاً مارتنزیت به همراه  مقداری آستنیت باقیمانده در زمینه ساختار به وجود م یآید. کروم در رنج     %1/4 – 3/5%اضافه می شود، برای حصول اطمینان از اینکه مازاد کربن آلیاژ به جرم کاربیدهای پایدار می سازد و همچنین از خاصیت گرافیت زایی نیکل نیز جلوگیری به عمل می آید.ترکیب کاربیدها به علاوه مارتنزیت زمین های با مقاومت سایشی خوبی ایجاد می کند.تعیین درصد عناصر آلیاژی در چدن نایهارد بستگی دارد به ابعاد قطعه و خواصی که از
آن انتظار می رود.