صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

مقدمه ای بر خوردگی

مقدمه ای بر خوردگی

 

پدیده خوردگی و نقش آن در موادی که در تأسیسات و ماشین­آلات مختلف در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند دارای اهمیت بسزائی می باشد. خوردگی را می توان به صورت واکنش بین فلز و محیط اطراف آن توصیف کرد که بر اثر این واکنش فلز وارد محیط اطراف خود می شود یا تبدیل به یک فاز بین فلزی با ویژگی اکسیدی می شود این عمل در نهایت به ایجاد حفره سایش و کاهش استحکام مکانیکی فلز منجر می شود که می تواند باعث شکست و تخریب آن شود .

خوردگی عامل بخش عمده ای از تخریب و انهدام سازه های فلزی و غیر فلزی است و اهمیت آن نه تنها از این نظر است که شکست در بیشتر موارد ناگهانی است بلکه بیشتر بدلیل حضور و تأثیر همه جانبه آن می باشد.

برای خوردگی تعاریف مختلفی بیان شده است از جمله:

1-از بین رفتن یا پوسیده شدن یک ماده در اثر انجام واکنش با محیط اطرافش.

2-انهدام مواد در اثر عواملی که صد در صد مکانیکی نیستند.

3-عکس متالورژی استخراجی

 به عبارت بهتر خوردگی عبارتست از تخریب ناخواسته مواد بر اثر واکنش با محیط اطرافش. این تعریف کلی است و تمام مواد از جمله فلزات، سرامیکها، پلاستیکها، لاستیکها و سایر مواد دیگر را در بر می گیرد.

اصطلاح (زنگ زدن) منحصراً در مورد خوردگی آهن و آلیاژهای آن بکار می رود. هر چند که فلزات دیگر نیز بهنگام خوردگی تبدیل به اکسیدهای خود می شوند ولی نمی گوییم که زنگ می زنند.

پدیده خوردگی در جاهای مختلف با توجه به شرایط محیطی با شدت های مختلف اتفاق می افتد و به هر حال مخارج و هزینه های بالائی را به خود اختصاص داده که قابل توجه می باشد و هزینۀ سالیانۀ خوردگی در جوامع بشری قابل توجه می باشد و در هر کشور در حدود میلیونها دلار تخمین زده شده است و همواره سعی شده که مقدار هزینۀ  سالانۀ خوردگی برآورد شود. امروزه هزینۀ سالانۀ خوردگی به اضافۀ هزینۀ حفاظت رقم بالایی را در بر می گیرد، که در کشور های پیشرفته صنعتی در حدود 5/3 تا 5 درصد درآمد ناخالص ملی است.

هزینه های بالای مبارزه با خوردگی را می توان به هزینۀ مستقیم و هزینه غیر مستقیم تقسیم بندی نمود. در هزینه مستقیم خوردگی باید هزینۀ رنگ و مواد بازدارنده از خوردگی- هزینۀ تعمیرات قطعات خورده شده و هزینه استفاده از مواد گرانتر نظیر فولادهای زنگ نزن (مقاوم در برابر خوردگی) بجای مواد ارزانتر مانند فولادهای ساده کربنی را در نظر داشت در هزینه غیر مستقیم خوردگی باید هزینه های ناشی از تعطیل شدن و یا از کار افتادن کارخانه به علت خوردگی تجهیزات آن، هزینه های خرابی و نابودی تأسیسات بزرگ بدلیل خوردگی بخش کوچکی از آن، هزینه های اتلاف مواد مانند نشت و هدر رفتن آب و یا روغن و سایر فراورده های نفتی و غیر و بر اثر خوردگی لوله ها و یا ظروف و بالاخره خطرات جانی و زیست محیطی را که گاهی جبران ناپذیر هستند را منظور نمود. در حقیقت اگر خوردگی اتفاق نمی افتاد اقتصاد جامعه بشدت دگرگون می شد، مثلاً دیگری نیاز به رنگ آمیزی فلزات ساختمانی و صنعتی و بدنۀ اتوموبیلها، کشتیها، لوله های زیرزمینی آب و فاضلاب و خطوط انتقال نفت و لوازم خانگی و همچنین صنایع تولید فولاد و سایر مواد مقاوم در برابر خوردگی نبود.

ولی متأسفانه خوردگی در تمام موارد وجود دارد، در دریاها، در زیرزمین، در سفاین فضایی، در کارخانجات، در داخل و خارج منازل و حتی در بدن انسان.                              

                                                     دانلود       

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد