صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

آلیاژ AL- si

آلیاژهای آلومینیوم حاوی سیلیسیم به عنوان آلیاژی اصل به علت سیالیت زیاد که ناشی از وجود حجم نسبتا زیاد‌‌‌Al-Si  است. مهمترین آلیاژهای ریخته گری محسوب می شود.

مزایای دیگر این نوع آلیاژ ریخته گری مقاومت خوردگی بالا و جوش پذیری خوب است و اینکه سیلیسیم ضریب انبساط حرارتی را کاهش می دهد در هر حال به علت وجود ذرات سخت سیلیسیم در زیر ساختار ماشین کاری این آلیاژ مشکل است.

 حلالیت سیلیسیم در آلومینیوم در درجه حرارت محیط ناچیز و حدود 0.05% می باشد. یوتکتیک بین محلول جامد آلومینیوم حاوی بیش از یک درصد سیلیسیم خالص به عنوان فاز دوم تشکیل می شود. ترکیب دقیق یوتکتیک هنوز مورد شک و تردید است ولی امروزه تقریبا ترکیب Al-12/7% si به عنوان یوتکتیک قابل قبول است. انجماد آهسته یک آلیاژ ‌‌Al-Si خالص تولید ریزساختار بسیار درشت می کند که در آن یوتکتیک به صورت صفحات یا سوزنی های بسیار بزرگ سیلیسیم در یک زمینه ی پیوسته ی آلومینیومی تشکیل می شود.

خود یوتکتیک از شبکه های مجزا که در آن ذرات سیلیسیم ظاهرا بهم مرتبط شده اند تشکیل شده است. آلیاژهای دارای این نوع یوتکتیک درشت به علت طبیعت ترد صفحات سیلیسیم درشت دارای انعطاف پذیری پایین است . سریع سرد کردن آلیاژ در هنگام ریخته گری در غالب دائمی اتفاق میافتد که به شدت ریز ساختار را ریز کرده و فاز سیلیسیم به شکل الیاف در امده که در نتیجه آن انعطاف پذیری و استحکام کشش به مقدار بسیار زیادی بهبود می یابد. یوتکتیک را میتوان از طریق فرایند اصلاح کردن ریز نمود. 

                              رمز فایل: 147  دانلود

نظرات 1 + ارسال نظر
جاوید یکشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 10:54

با سلام
ممنون از اینکه فایلتون رو برای دانلود گذاشتید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد