صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

چدن نشکن آستمپر ADI

چدن نشکن آستمپر به عنوان ماده مهندسی جدید، جایگاه خاصی را در صنایع بویژه صنعت خودرو به خود اختصاص داده است. اما سختی بالا باعث کاهش قابلیت ماشینکاری و افزایش هزینه های تولید این خانواده از مواد شده است. در پژوهش حاضر هدف، بررسی اثر عناصر آلیاژی نظیر منگنز و سیلیسیم و همچنین فرایند عملیات حرارتی شامل دما و زمان عملیات آستنیته کردن و دما و زمان عملیات آستمپرینگ، روی چدن نشکن آستمپر قابل ماشینکاری می باشد. با توجه به مشخصه های مهم این گروه یعنی میزان ازدیاد طول نسبی بالا و سختی پائین در حد قطعه ریخته شده می بایست میزان جدایش عناصر آلیاژی و قاعدتاً تشکیل کاربیدهای یوتکتیکی و میزان آستنیت واکنش نیافته و مارتنزیت به حداقل مقدار ممکن برسد. در این راستا بر پایه
آزمایش های مکانیکی، متالوگرافی 12/0 درصد وزنی منگنز، 1/3 درصد وزنی سیلیسیم، 27/0 درصد وزنی مولیبدن، 6/0 درصد وزنی مس، و 1 درصد نیکل و اجرای عملیات آستنیته کردن در دمای 850 درجه سانتیگراد به مدت زمان 55 دقیقه و عملیات آستمپرینگ در دمای 390 درجه سانتیگراد به مدت زمان 60 دقیقه، علاوه بر حداکثر کاهش هزینه های تولید، دستیابی به سختی برینل و ازدیاد طول نسبی 8 درصد و همچنین استحکام کششی 827 مگا پاسکال و استحکام تسلیم 623 مگاپاسکال، عملی می شود.

کلید واژه:

1. چدن نشکن آستمپر                                              Austempered Ductile Iron (ADI)

2.چدن نشکن آستمپر قابل ماشینکاری  Machinable      Austempered Ductile Iron (MADI)


      



   دانلود                                                                                 




نظرات 1 + ارسال نظر
محسن دوشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:58

با عرض سلام.
پروژه ی من هم در مورد ADI میباشد. برای انجام قسمت عملی این پروژه کمی مشکل دارم. و اونم در قسمت آستمپرینگ این چدنه. یعنی کوره ی آستمپر رو دانشگاه ما نداره اگه ممکنه منو تو این زمینه یاری دهید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد