صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

صادق اسفیدان

بسم الله الرحمن الرحیم سایت شخصی صادق قربانی اسفیدان

گفتگوی رؤسای جمهور ایران و آمریکا + متن گفتگو و عکس/ روحانی زنگ زد یا اوباما؟

منبع : خبرگزاری اهل بیت

پس از 34 سال صورت گرفت؛ 
پس از 34 سال، ارتباط کلامی بین ایران و آمریکا در بالاترین سطح صورت گرفت و باراک حسین اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، به مدت 20 دقیقه با وی گفتگو کرد./ این خبر بسرعت به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و از آن به عنوان واقعه‌ای تاریخی یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ رؤسای جمهوری ایران و ایالات متحده آمریکا پس از 34 سال با یکدیگر گفتگو کردند.

در حالیکه «حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی» در حال حرکت از محل اقامت خود به سمت فرودگاه برای خروج از نیویورک بود، «باراک حسین اوباما» رییس جمهور آمریکا خواستار تماس تلفنی با وی گردید.

پس از برقراری این تماس، طرفین درباره مسایل مختلف با یکدیگر گفتگو کردند.

در این گفتگوی تلفنی، دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مساله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.

در گفتگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زودتر فراهم آورند.

این خبر بسرعت به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و از آن به عنوان واقعه‌ای تاریخی یاد کردند.

گزارش اوباما از گفتگو با رییس جمهور ایران

رئیس جمهور آمریکا پس از این گفتگو در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد: من همین الان با حسن روحانی رئیس جمهور ایران به صورت تلفنی صحبت کردم.

باراک حسین اوباما افزود: معتقدم که می‌توانم با این کشور به توافق هسته‌ای دست پیدا کنم و حل اختلافات در برنامه هسته ایران، به از سرگیری روابط تهران و واشنگتن کمک خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تلاش می کنیم گام های مثبتی را در تعامل با رئیس جمهور روحانی برداریم. دستیابی به توافق کامل با ایران امکانپذیر است.

اوباما اضافه کرد: این اولین ارتباط بین یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بوده است. ما مسؤولیت داریم راه دیپلماسی را ادامه دهیم و فرصتی بی‌همتا در اختیار داریم تا با رهبری جدید در تهران پیش برویم.

گزارش کاخ سفید از گفتگوی اوباما و روحانی

صفحه توئیتر کاخ سفید نیز در این‌باره نوشت که این تماس از طرف اوباما بوده و درباره اینکه راه و زمینه برای حل مسایل هسته‌ ای و "خارج از آن" فراهم است، صحبت شده است.

توئیتر کاخ سفید افزود: روحانی در پایان این گفت‌وگوی کوتاه به زبان انگلیسی به اوباما گفت: have a nice day و اوباما نیز به زبان فارسی پاسخ داده است: "خداحافظ".

آسوشیتدپرس هم نوشت: اوباما لحظاتی پیش گفت که پس از گفتگوی تلفنی با پرزیدنت روحانی، معتقد است که ایران و امریکا می توانند به راه حلی جامع بر سر مسئله هسته ای دست پیدا کنند.

متن گفتگوی اوباما و روحانی

آنچه تاکنون از محتوای گفتگوی بیست دقیقه ای روحانی و اوباما در نیویورک منتشر شده به شرح زیر ست:


اوباما:

ــ من احساس احترام منحصر به فردی نسبت به مردم ایران دارم و احترام خود را به شما و مردم ایران ابراز می‌دارم.

ــ ما فرصت منحصر به فردی داریم تا با رهبری جدید در تهران به پیشرفت برسیم. مطمئنا موانع مهمی در مسیر وجود دارد؛ ولی معتقدم که ما می‌توانیم به راه حل جامعی دست یابیم.

ــ ما وظیفه داریم مسیر دیپلماسی را تعقیب کنیم. معتقدم که روابط بین ایران و ایالات متحده، تاثیر عمیقی بر منطقه خواهد داشت.

ــ اگر ما بتوانیم در موضوع هسته‌ای به پیشرفت دست یابیم، مسائل دیگر ـ از جمله سوریه ـ به نحو مثبتی تاثیر خواهند پذیرفت.

روحانی:

ــ در موضوع هسته‌ای به شرط وجود اراده سیاسی، راهی سریع برای حل مسأله وجود دارد.

ــ ما در مورد آن چه از 5+1 و به طور خاص دولت شما در هفته‌های آینده خواهیم دید، امیدواریم.

ــ من تشکر خود از مهمان نوازی و تماس تلفنی شما را ابراز می‌دارم.

اوباما:

ــ برایتان سفر خوب و بی خطری آرزو می کنم و بابت ترافیک سنگین نیویورک عذرخواهی می کنم.

روحانی:

ــ have a nice day (روز خوبی داشته باشید) آقای رئیس جمهور.

اوباما:

ــ متشکرم، خداحافظ.

(طرفین همچنین در این گفتگو وزرای امور خارجه خود را مأمور کردند تا هر چه زودتر زمینه همکاری های لازم را فراهم آورند.)

 

تصویری از باراک اوباما در حال گفتگوی تلفنی با دکتر روحانی که کاخ سفید منتشر کرد

روحانی درخواست تماس داد یا اوباما؟


درحالیکه مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا کرد که "تماس با اوباما به درخواست روحانی بود"، «محمدرضا صادق» مشاور رسانه ای رییس جمهور ضمن رد این ادعا گفت: چنین چیزی مطلقاً صحت ندارد.

صادق با بیان اینکه «می توان این ادعا را با استعلام از مخابرات نیویورک بررسی کرد»، اضافه کرد: ابتدا با موبایل سفیر ایران در سازمان ملل تماس گرفته و از تمایل گفت و گوی تلفنی با رییس جمهور ایران صحبت شده و سپس، پس از بررسی با تقاضای کاخ سفید موافقت می شود.

مشاور رسانه ای رییس جمهور همچنین گفت: با وجودی که این ادعا مطلقا صحت ندارد اما سخن این است که اساساً پرداختن به چنین اخباری چه ضرورتی دارد و چه اهمیتی دارد که کدام طرف نخستین بار درخواست گفت و گوی تلفنی را داده است.

وی در ادامه گفت و گو با «انتخاب» تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد حفظ منافع ملی و دینی مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است که براساس راهبرد «نرمش قهرمانانه» محقق شده است.


وی با بیان این‌که آقای جان کری نیز در حاشیه ملاقات خود با آقای ظریف به نوعی دیدار اوباما و آقای روحانی را مطرح کردند، خاطر نشان کرد: روز گذشته که در حال ترک هتل به سمت فرودگاه بودیم، تماس‌های از کاخ سفید با ما برقرار شد و آخرین این تماس‌ها روی موبایل سفیر ما بود که آقای اوباما طی این تماس این امکان را پیدا کرد که با آقای روحانی تلفنی صحبت کند.


وی افزود: در این مکالمه تلفنی بر موضوع هسته‌یی‌ تاکید شد و آقای روحانی این موضوع را مورد توجه قرار دادند که غرور ملی ملت ایران روی موضوع گره خورده و باید این حق به طور کامل به ملت ایران داده شود. با وجود طرح چنین مسائلی از سوی آقای روحانی طرف ما هم ابراز تمایل کرد که این موضوع در سریع‌ترین زمان ممکن به حل وفصل برسد در واقع آقای اوباما به تاسی از آقای روحانی وزیر خارجه خود را مامور کرد که راهکارهایی را برای حل و فصل این موضوع پیگیری کند.


صادق خاطر نشان کرد: حتی طرف مقابل ما ابراز علاقه کرد که در موضوعات دیگر منطقه نیز بحث و بررسی‌های بین دو طرف وجود داشته باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
هاشم یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 15:06

روحانی گفت ما هیچ برنامه ای برای گفتگو با اوباما نداریم!!!!!!!!!
پس برنامه نداشته ولی تلفن داشته؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد